DirectStorage 1.1 met GPU decompressie is nu beschikbaar op zowel Windows 11 als Windows 10. Met de verbeterde DirectStorage kunnen ontwikkelaars de werklast van het decomprimeren van bestanden verschuiven van de CPU van een systeem naar een GPU. Deze setup is optimaal omdat de beste grafische kaarten parallelle verwerking goed aankunnen. Als gevolg hiervan kunnen pc's games aanzienlijk sneller laden wanneer DirectStorage 1.1 is geïmplementeerd.
GPU's kunnen bijna 3x sneller decomprimeren dan CPU's en maken CPU ruimte vrij voor andere taken
Microsoft lanceerde eerder dit jaar hun DirectStorage 1.0 technologie, maar er ontbraken enkele belangrijke componenten. DirectStorage is ontworpen om de prestaties van opslag in moderne pc's en consoles te versnellen, waarbij high-end NVMe SSD's het belangrijkste aandachtsgebied van Microsoft zijn.
DirectStorage 1.0 is ontworpen om veel van de knelpunten te elimineren die de opslagprestaties kunnen verlagen, waardoor snellere laadtijden van games en een beter gebruik van moderne SSD's mogelijk worden. Het probleem met DirectStorage 1.0 is dat het alleen ondersteuning biedt voor decompressie op CPU's, waardoor er voldoende ruimte overblijft voor extra versnelling.
Microsoft heeft bevestigd dat DirectStorage 1.1 voor het einde van 2022 wordt gelanceerd en dat het wordt gelanceerd met ondersteuning voor GPU-decompressie met behulp van een nieuw decompressieformaat genaamd GDeflate, een compressieformaat dat is bijgedragen door Nvidia.
Normaal gesproken wordt decompressie uitgevoerd op de CPU, omdat compressie-indelingen in het verleden alleen voor CPU's zijn geoptimaliseerd. We bieden een alternatieve methode in DirectStorage 1.1 door de decompressie van die activa naar de GPU te verplaatsen, ook wel bekend als 'GPU-decompressie'. Grafische kaarten zijn uiterst efficiënt in het parallel uitvoeren van herhaalbare taken, en we kunnen die mogelijkheid samen met de bandbreedte van een snelle NVMe-schijf gebruiken om meer werk tegelijk te doen. de belasting neemt af, waardoor de laadtijden van het niveau worden verkort en de streaming in de open wereld wordt verbeterd.